خط خطی شده از شیشه

خط خطی شده از شیشه

خاتون یار: برخی كارشناسان و مردم معتقدند بیكاری علت اصلی روی آوردن به اعتیاد است و اما در مقابل برخی كارشناسان دیگر می گویند برخلاف آنچه كه مردم فكر می كنند بیكاری عامل اصلی اعتیاد نیست و حالا اعتیاد بین دانشجویان و تحصیل كرده ها و حتی دانش آموزان هم رسوخ كرده است.


بگفته رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشكی كردستان در سال 86 در كل مصرف كنندگان مواد مخدر، تنها 3.6 دهم درصد شیشه مصرف می كردند اما حدود 5 سال قبل این آمار به 26 درصد رسیده است و مصرف كنندگان رو به مصرف ماده مخدر شیشه آورده اند.
اما چگونه آرام آرام مواد مخدر در بین نه تنها بیكاران كه میان دانش آموزان و تحصیل كرده ها نفوذ كرده؟
فاروق وفایی، رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشكی كردستان، با اشاره به اینكه بیكاری علت اصلی روی آوردن به اعتیاد نیست به ایسنا گفته، حدود 53 درصد از معتادان شاغل هستند و برعكس تصور مردم كه فكر می كنند بیكاری علت معتاد شدن است اما، در واقع فرد پس از معتاد شدن بیكار می شود.
وی بیان كرد: حدود 37 درصد از معتادان دارای شغل دولتی، 34 درصد شغل خصوصی و 19 درصد خویش فرما هستند كه در این استان 65 درصد از معتادان تحصیلات زیر دیپلم، 15 درصد در حد كاردانی و 21 درصد هم مقطع لیسانس و بالاتر را دارند.
رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشكی كردستان، اعلام نمود: 63 درصد از معتادان متاهل بوده و 32 درصد مجرد هستند پس نباید تجرد بودن را بعنوان عامل قوی برای اعتیاد در نظر بگیریم.
وفایی اظهار داشت: در جامعه ما قبلا بیشتر مصرف كنندگان مواد مخدر از افیون همچون تریاك و هروئین استفاده می كردند كه بر روی جسم و بار شخصیتی آنها ثاتیر سوء می گذاشت و در نتیجه فرد مصرف كننده با ژنده پوشی و رعایت نكردن بهداشت مواجه بود و انگار دیگر آب از سرشان گذشته است و در كوچه و خیابان ها كارتن خواب بودند و گاهی نیز در ملاءعام مواد مصرف می كردند.
وی افزود: امروزه آثار مصرف موادهای صنعتی همچون شیشه بطور مزمن بوده و تا مدتی فرد مصرف كننده سرحال و سرپا است و از نظر مردم شیك پوش بنظر می رسد در واقع استفاده از شیشه، بسته به میزان و مدت مصرف می تواند همه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، بطوریكه زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، روانی، روابط و سلامت جسمی فرد را بطور كامل بهم می ریزد و كم كم از بین می برد.
رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در دانشگاه علوم پزشكی كردستان بیان كرد: اعتیاد همه مرزهای ممكن همچون مرز میزان تحصیلات و باسواد بودن یك فرد را می شكند و این مسئله سپر دفاعی قوی برای پیش گیری از اعتیاد نیست، به همین خاطر ما می بینیم كه افرادی با تحصیلات بالای دانشگاهی هم معتاد می شوند.
وفایی عنوان كرد: گسترش دامنه مصرف مواد مخدر در جامعه امروزی به حدی است كه متاسفانه قشر متفكر و تحصیل كرده را به سمت خود كشانده است و مواد مخدر آن چنان آرام و بی سرو صدا جسم و روان فرد مصرف كننده را می گیرد كه هیچ معتادی آغاز اعتیاد خودرا به یاد نمی آورد، در واقع اعتیاد سبب تباهی میلیون ها مغز فعال می شود كه سرمایه های آینده جامعه بشری به شمار می روند.
30 درصد از دانشجویان با تصور غلط، اعتیاد را آغاز می كنند
وی با اشاره به اینكه دانشجویانی كه در خوابگاه هستند بیشتر در معرض اعتیاد قرار می گیرند، اضافه كرد: حدودا 30 درصد از دانشجویان، تنها با این تصور غلط كه یكبار مصرف مواد مخدر اعتیادآور نیست، علاقه مند به تجربه این مواد خطرناك می شوند، همین طور این امر بین دانشجویان شهرستانی به سبب دوری از خانواده و فشارهای موجود بیشتر است، چه بسا كه خیلی از آنها به سبب هوش بالا جزء نخبگان و دانشجویان برتر دانشگاه های خوب كشور نیز هستند و این نشان داده است دانشجویانی كه در خانه های مجردی یا خوابگاه ها زندگی می كنند، بیشتر از سایرین در معرض لطمه اعتیاد قرار دارند.
معتادان رو به مصرف "شیشه" آورده اند
این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشكی كردستان، با اشاره به مصرف زیاد بعضی از مواد اعتیاد آور در جامعه، اظهار داشت: در سال 86 در كل مصرف كنندگان مواد مخدر 3.6 دهم درصد شیشه مصرف می كردند اما حدود 5 سال قبل این آمار به 26 درصد رسیده است و مصرف كنندگان رو به مصرف شیشه آورده اند.
در ادامه رحمان حریری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان كردستان نیز به خبرنگار ایسنا گفته، : 70 درصد از افراد مصرف كننده، اعلام نموده اند كه نخستین بار در گروه دوستان، مواد مخدر را تجربه كرده اند و برخی نیز به سبب مشكلات عاطفی متاسفانه در دوره دبیرستان تا دانشگاه كه نظارت خانواده بر آنها كمتر است به مصرف ترامادول، گل، قلیان و سیگار كه شیوع بیشتری دارد روی آورده اند.
وی افزود: این افراد قلیان و سیگار را به سبب سرگرمی و تفریح مصرف كرده، اما قرص ترامادول و گل كه عوارض جبران ناپذیری دارد را به سبب مشكلات جنسی و تقویت روحیه مصرف می كنند.
وی عنوان كرد: بعضی از دانشجویان به سبب انباشته شدن درس هایشان و فقط داشتن مدرك و گذراندن دوره دانشگاه، در شب امتحان از قرص های ریتالین، ترامادول، متادون و گاهی نیز شیشه مصرف می كنند چون این قرص ها بی خوابی را به دنبال دارد و دانشجویان شب امتحان با انرژی به درس خواندن می پردازند و نتیجه مطلوبی نیز می گیرند، اما مصرف این موادها خواه و ناخواه ادامه می یابد و این قرص ها به مرور زمان جواب گو نیستند و فرد به دنبال مواد موثرتری می گردد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كردستان بیان كرد: شورای مبارزه با مواد مخدر نهادی سیاست گذار و دارای كمیته های مختلفی همچون درمان، مشاركت ها، فرهنگی، پیشگیری و مقابله بوده كه در استان فعالیت دارد. در این راستا با فروشندگان، پاتوق های مصرف كنندگان مواد مخدر و معتادان متجاهر برخورد شده و تابحال 183 متجاهر دستگیر و شناسایی شده است.
كردستان جزء 10 استان آخر كشور در سطح آلودگی است
حریری با اشاره به اینكه كردستان در حوزه مواد مخدر، جزء 10 استان آخر كشور در سطح آلودگی است، اضافه كرد: طبق شیوع شناسی سازمان بهزیستی سال 94 و رصد سال 96 و مطالعه فوری وضعیت اعتیاد در سال قبل استان كردستان جزء 10 استان آخر بوده اما نسبت به گذشته آمار معتادین دو برابر شده است.
وی با اشاره به اینكه آمار معتادین تحصیل كرده در كردستان یك درصد است، بیان كرد: بیكاری تاثیری بر روی آوردن به اعتیاد ندارد اما در جامعه دانشجویی این چنین نیست و این افراد به سبب عدم انگیزه و استرس شغلی نسبت به آینده، مصرف مواد مخدر را انتخاب می كنند و در واقع اعتیاد می تواند تاثیر مستقیمی بر روح و روان داشته باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كردستان، اظهار داشت: واحدهای تخصصی در ارتباط با اعتیاد برای آگاهی دانشجویان، كلاس های توانمند سازی و تنظیم خانواده، فضای نشاط اجتماعی در دانشگاه ها، برنامه های فرهنگی و تقویت مراكز مشاوره در داخل دانشگاه همچون راهكارهای پیش گیری از اعتیاد در دانشگاه ها است.
حریری با اشاره به اینكه 70 درصد فعالیت كمیته فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در امتداد پیش گیری از مواد مخدر است، اضافه كرد: هدف متولیان اصلی مبارزه با مواد مخدر پیش گیری از اعتیاد است اما لازم است بیشترین بودجه در حوزه درمان هزینه شود.
وی با اشاره به اینكه 65 درصد اعتبارات شورای هماهنگی صرف درمان معتادین می شود، بیان كرد: قانون بنا كرده كه معتادین فقط باید 2 بار به كمپ ها بروند و بار سوم به زندان معرفی شوند اما برخی نیز معتقدند معتادان نباید به زندان ها بروند چونكه این افراد بیمار هستند و باید درمان شوند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كردستان، با اشاره به اینكه بیشترین مصرف مواد مخدر در كردستان، به تربیب تریاك، شیشه، هروئین، گل و قرص های متادون و ریتالین است، اضافه كرد: در 2 سال قبل قیمت مواد مخدر شیشه از 200 میلیون تومان به 60 میلیون تومان كاهش داشته و دلیل اصلی ارزانی این مواد، تولید داخلی در كشور است و در مقابل تریاك 17 درصد گران شده است.
حریری اشاره كرد: متأسفانه طی یك دهه گذشته نه تنها اوضاع كردستان در زمینه معتادین بهتر نشده بلكه تعداد معتادین افزایش داشته است، كه باید فرهنگ مبارزه با مواد مخدر را عمومی ساخت تا نسبت به تبعات آن هوشیاری های عمومی لازم در بین مردم لحاظ شود.
عواملی كه فرد را به سمت اعتیاد می كشاند
فرید فرجی، كارشناس درمان مبارزه با مواد مخدر در كردستان، نیز مبتلا شدن به اعتیاد را چند وجهی دانست و اظهار داشت: به جهت اینكه بدانیم افراد در چه سطحی به اعتیاد گرفتار شده اند باید طرحی پژوهشی انجام داد تا دلیل اصلی رو آوردن به مواد مخدر تشخیص داده شود.
وی بیان كرد: بیكاری، سرگرمی، برقراری ارتباط با دوستان، افسردگی، مشكلات عاطفی و خانوادگی و گاهی مرفه بودن می توانند فرد را به سمت مصرف مواد مخدر بكشاند.
كارشناس درمان مبارزه با مواد مخدر در كردستان، اظهار داشت: دانشجویان خوابگاهی خصوصاً دانشگاه آزاد كه در خانه های اجاره ای زندگی می كنند و نظارتی بر روی رفتار آنها وجود ندارد و همین طور به تشویق دوستان، بیشتر به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می كنند.
فرجی اضافه كرد: دانشجویان دانشگاه های دولتی برای شب بیداری پیش از امتحان و كارآیی بیشتر، مبادرت به مصرف قرص های ترامادول و ریتالین می كنند كه در این راستا باید مركز مشاوره دانشجویی در دانشگاه ها بتوانند به درستی نقش آفرینی كنند و با آموزش های درست، برنامه ریزی صحیحی برای درس خواندن به دانشجویان ارائه بدهند.
وی در ادامه با اشاره به اینكه اعتیاد به مرور زمان سبب بیكاری می شود، بیان كرد: برخی بر این اعتقاد هستند فرد بیكار به سبب استرس نداشتن شغل به مصرف مواد مخدر كشانده می شود.
كارشناس درمان شورای مبارزه با مواد مخدر در كردستان، با اشاره به اینكه نوع و مقدار مصرف مواد مخدر بر روی جسم افراد متفاوت می باشد، اظهار داشت: مصرف هر كدام از مواد مخدر همچون تریاك، شیشه و یا شربت متادون تاثیر متفاوتی بر سیستم جسمی و روحی می گذارد.
فرزاد زارعی، كارشناس توسعه مشاركت ها و سازمان های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان كردستان در این زمینه به خبرنگار ایسنا اظهار نمود: یكی از شایع ترین راه های مبارزه منفی با مشكلات زندگی در جامعه امروز روی آوردن به مصرف مواد مخدر است كه افراد با استعمال این مواد در اوایل دوران مصرف به احساسات كاذبی همچون احساس قدرت و توانایی احساس آرامش و تمركز احساس رضایت و خود ارزشمندی و قدرت تأثیر بر دیگران دست می یابند كه پیش از مصرف مواد مخدر به سبب نقص در شخصیت هیچگاه آنرا تجربه نكرده اند.
وی اشاره كرد: جهت تحصیل هر چه بیشتر این نوع رضایت كاذب، میزان مصرف آنها به مرور زمان بیشتر شده و شكل و نوع مواد مصرفی آنها نیز جهت تأمین رضایت بیشتر تغییر می كند، در نهایت با اشباع شدن جسم و عادت سیستم عصبی به مواد گوناگون نه تنها رضایتی حاصل نمی گردد بلكه با تحلیل توانایی جسمی و روحی افراد معتاد توان تأمین نیازهای روزمره خود را نیز از دست داده و از جامعه رانده می شوند.
كارشناس توسعه مشاركت ها و سازمان های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان كردستان، افزود: با عنایت به اهمیت نقش عزت و اعتماد به نفس در جلوگیری از كج روی ها و نابهنجاری های اجتماعی خصوصاً مصرف مواد مخدر و پدیده شوم اعتیاد، تقویت نهادهای تربیتی جامعه شامل نهادهای رسمی و غیر رسمی خصوصاً نهاد خانواده و آموزش و پرورش و رسانه ها برای توجه هر چه بیشتر به امر تعلیم و تربیت افراد از بدو تولد كه مبتنی بر احترام به ذات انسان و تقویت پیش سازهای شخصیت (عزت نفس- اعتماد به نفس) باشد امری انكار ناپذیر بنظر می رسد.
گفت و گو از نشمین نوشادی، خبرنگار ایسنا، منطقه كردستان







منبع:

1398/06/24
20:48:33
5.0 / 5
4177
تگهای خبر: بیمار , پزشك , تولید , خانواده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان