وزیر بهداشت اعلام كرد

واردات ۳ درصد داروها جزو فناوری های پیشرفته است، ممانعت از واردات ۱۲۰ اقلام پزشكی مشابه داخلی

واردات ۳ درصد داروها جزو فناوری های پیشرفته است، ممانعت از واردات ۱۲۰ اقلام پزشكی مشابه داخلی

به گزارش خاتون یار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه ۹۷ درصد داروهای كشور در داخل تولید می شود، اظهار داشت: تنها سه درصد داروها به كشور وارد می شود كه این سه درصد، ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری دارد و جزو داروهای ˮهای تكˮ است كه این زنگ خطری برای كشور به حساب می آید.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، دكتر نمكی در نخستین مجمع پیشگامان اقتصاد دانش بنیان سلامت كه عصر امروز در مجتمع شكوفایی شركتهای دانش بنیان برگزار شد، با اشاره به وابستگی شدید كشور به خارج در سال های گذشته، اضافه كرد: امروز با حجم انبوهی از شركت های دانش بنیان روبرو می باشیم كه مبتنی بر فناوری داخل افتخارات قابل توجهی را آفریده اند.
وی با اشاره به اینكه امروز در این رویداد بزرگترین آرزوی خویش را در خصوص این كه جوانان كشور بدون نیاز و وابستگی به خارج نسبت به تولید فناوری داخل اقدام می كنند، شاهد بودم، اظهار نمود: نیازمندی های حوزه سلامت موردی نیست كه بتوان چشم را بر روی آن بست و حتی نمی توان لحظه ای در آن درنگ كرد. ازاین رو با اقدامات صورت گرفته شاهد می باشیم كه شركت ها به شدت در حال رشد هستند، ولی ما در آغاز یك راه بزرگ قرار داریم.
وزیر بهداشت با تاكید بر اینكه با همت جوانان بامداد روشن تری را در عرصه شركت های دانش بنیان حوزه سلامت شاهد خواهیم بود، تصریح كرد: در سال های گذشته با حضور چند شركت داخلی، تنها ۲۵ درصد داروهای مورد نیاز كشور در داخل تولید می شد؛ ولی با ظهور شركت های دانش بنیان ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز كشور تولید داخل است و تنها ۳ درصد داروها از خارج وارد می شود.
وی در عین حال تصریح كرد: سه درصد داروی وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری دارد و مابقی داروهای وارداتی تنها ۵۵۰ میلیون دلار ارزبری دارند.
دكتر نمكی با تاكید بر اینكه سه درصد داروهای وارداتی جزو داروهای "های تك" هستند، تصریح كرد: آمارهای عرضه شده زنگ خطری برای ما است؛ چونكه در آینده با صرف همه پول های نفتی پاسخگوی برآورده كردن نیازهای داروی داخلی نخواهیم بود. ولی ما را موظف می كند كه با استفاده از ظرفیت های موجود در شركت های دانش بنیان داروهای "های تك" را در كشور تولید نماییم.
وزیر بهداشت همینطور تصریح كرد: ما با تاكید بر فناوری های قدیمی قادر به تولید داروهای "های تك" نخواهیم بود.
وی با تاكید بر اینكه ما با واردات دارو نباید از تولیدات داخل غافل شویم، تصریح كرد: ازاین رو از زمان شروع فعالیتم در وزارت بهداشت دستور دادم كه هر نوع واردات دارویی كه مشابه داخلی دارد، ممنوع اعلام گردد و در صورتیكه شركتی بتواند داروهای "های تك" تولید نماید، تسهیلات ویژه ای را به آنها عرضه می دهیم.
دكتر نمكی با اشاره به نیازهای حوزه سلامت در كشور اظهار داشت: هم اكنون ما نیازمند تسهیلات حوزه سلامت مانند تل مدیسین هستیم تا بتوانیم با استفاده از آن مكانیزم های اداره حوزه سلامت را در اختیار داشته باشیم.
وزیر بهداشت تصریح كرد: اگر ما در گذشته با پنج نوع واكسن كودكان را در مقابل برخی بیماری ها واكسینه می كردیم، امروز باید شهروندان را نسبت به بیماری هایی چون سرطان، دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی واكسینه نماییم و این با روش های سنتی قابل اجرا نیست و برای این مهم نیازمند یاری شركت های دانش بنیان در عرصه های جدید حوزه سلامت هستیم.
او همینطور در حاشیه این رویداد در جمع خبرنگاران با اشاره به پدیده دامپینگ در حوزه سلامت، اظهار داشت: ما برای مقابله با این پدیده، اقداماتی را اجرایی كرده ایم تا راه شركت ها را برای ورود به بازار تسهیل نماییم و امیدواریم با این روش ها در آینده بتوانیم شاهد شكوفایی بیشتر تولیدكنندگان داخلی باشیم.
دكتر نمكی در عین حال اظهار نمود: از جانب دیگر، تولیدكنندگان داخلی باید استانداردها را در حدی اجرایی كنند كه بتوانند محصولات خویش را صادر كنند.
وزیر بهداشت با اشاره به حمایت های این وزارتخانه از تولیدكنندگان داخلی، اظهار داشت: از روزی كه من آمده ام، از ورود ۱۲۰ محصول وارداتی كه مشابه داخلی داشته است، جلوگیری به عمل آمده است.



1398/05/20
13:49:53
5.0 / 5
4290
تگهای خبر: استاندارد , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان