شیوع بیشتر فشار خون در شهرنشینان، آمار فشارخون در زنان و مردان ایرانی

شیوع بیشتر فشار خون در شهرنشینان، آمار فشارخون در زنان و مردان ایرانی

خاتون یار: نایب رییس كمیته ملی بیماری های غیرواگیر با اشاره به اینكه بی اطلاعی مبتلایان به فشار خون بالا از بیماری خود خطر عوارض این بیماری را بیشتر می كند، اظهار داشت: یكی از مهمترین اهداف بسیج ملی كنترل فشار خون آگاهی افراد مبتلا به این بیماری است.



به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، دكتر باقر لاریجانی-نائب رئیس كمیته ملی بیماری های غیرواگیر با اشاره به اینكه طبق نتایج پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سال ۱۳۹۵، ۳۶.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال كشور دارای زمینه های فشار خون بالا هستند، اظهار داشت: از این افراد ۴۲.۲ درصد مرد و ۳۱.۱ درصد آنها زن هستند.

وی با اشاره به بالاتر بودن شیوع فشار خون در میان ساكنان شهرها، اضافه كرد: ۳۴.۱ درصد از ساكنین مناطق روستایی و ۳۷.۴ درصد از ساكنین مناطق شهری دارای زمینه های فشار خون بالا هستند. علاوه بر این ۲۶.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال كشور یعنی حدود ۱۵ میلیون نفر مشكل فشار خون بالا دارند. از این جمعیت مبتلا به فشار خون بالا، ۲۷.۵ درصد زن و ۲۵.۲ درصد مرد هستند و ۲۷.۷ درصد در مناطق روستایی و ۲۵.۹ درصد در مناطق شهری ساكن هستند.

لاریجانی با اشاره به اینكه عوامل مختلفی بر كنترل فشارخون اثر دارد، افزود: با افزایش شاخص ثروت خانوار كاهش آمار فشار خون بالا مشاهده می شود. به صورتی كه طبق برآوردها ۲۱.۹ درصد افراد غنی و ۳۰.۱ درصد افراد فقیر به فشار خون مبتلا هستند.

وی تحصیلات را شاخص دیگری برای كنترل فشار خون ذكر كرد و اظهار داشت: با افزایش میزان تحصیلات فرد شیوع فشار خون بالا كاسته می شود. شیوع این بیماری ۵۳.۲ درصد در میان افراد بی سواد و ۱۸ درصد در میان افراد با تحصیلات دانشگاهی است.

نائب رئیس كمیته ملی بیماری های غیرواگیر هدف بسیج ملی كنترل فشار خون را افزایش آگاهی افراد از بیماری فشار خون ذكر كرد و اظهار داشت: همینطور در این برنامه هدف این است كه افرادی كه فشار خون بالا دارند از بیماری خود آگاه شوند.

وی بابیان اینكه درصد بالایی از افراد مبتلا به فشار خون در كشور از بیماری خود اطلاع ندارند، اظهار داشت: در كل ۵۶.۹ درصد از افراد با فشار خون بالا شامل ۴۷.۴ درصد مرد و ۶۴.۸ درصد زن از بیماری خود اطلاع ندارند. تنها ۵۵.۷ درصد از ساكنین در مناطق روستایی با فشار خون بالا و ۵۷.۴ درصد از ساكنین در مناطق شهری با فشار خون بالا از بیماری خود آگاه هستند.

وی با تاكید بر اینكه این بی اطلاعی می تواند عوارض ثانویه بیماری فشار خون را تشدید كند اظهار داشت: ۴۶.۲ درصد از زنان و ۳۲.۱ درصد از مردان دارای فشار خون بالا خدمات درمانی در رابطه با بیماری خویش را دریافت می كنند.

نائب رئیس كمیته ملی بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: با افزایش شاخص ثروت؛ افزایش درصد دریافت خدمات درمانی موثر در میان بیماران مبتلا به فشار خون بالا مشاهده می شود. در میان افراد با فشار خون بالا؛ ۳۹.۵ درصد از ساكنین در مناطق شهری و ۳۳ درصد از ساكنین در مناطق روستایی خدمات درمانی موثر دریافت می كنند.

بنابر اعلام روابط عمومی كمیته ملی بیماری های غیرواگیر، لاریجانی با اخطار این مطلب كه شیوع فشار خون در كشور رو به افزایش است اظهار نمود: برپایه نتایج مطالعه ای كه به بررسی روند شیوع فشار خون بالا طی سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۵ پرداخته؛ شیوع فشار خون بالا در سال ۱۳۶۹ در میان زنان و مردان به ترتیب از ۱۰.۳ درصد و ۸.۸ درصد بوده و این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۲۹.۹ درصد و ۲۵.۳ درصد افزایش یافته است.





منبع:

1398/03/18
14:15:12
5.0 / 5
3986
تگهای خبر: بیمار , بیماری , خدمات , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان