توصیه های یك روانشناس

مسئولان در بازدید از مناطق سیل زده دست به نصیحت نزنند

مسئولان در بازدید از مناطق سیل زده دست به نصیحت نزنند

به گزارش خاتون یار آموزش مهارت همدلی راهی مطمئن در كاهش بحران های طبیعی و اجتماعی، همچون سیل اخیراست و براین اساس یك روانشناس و روان درمانگر بر ضرورت همدلی با صدمه دیدگان و پرهیز از همدردی تاكید نمود.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، دكتر فروغ جعفری روانشناس در یك برنامه تلویزیونی در شبكه سلامت در تعریف همدلی، اظهار داشت: همدلی در واقع به مفهوم آن است كه؛ خودمان را جای دیگران بگذاریم و از زاویه نگاه آنها به مبحث نگاه نماییم. در واقع ما همچون آئینه ای در مقابل فرد دیگر هستیم كه هر آنچه در ما انعكاس می دهد، به خود فرد بازمی گردانیم. غم، شادی، تفكر یا هر محتوای دیگری را مانند آئینه منعكس می نماییم. برای این كه مانند آئینه باشیم باید همچون آئینه شفاف باشیم و رنگی، كدر یا تیره نباشد. برای همدلی موثر نیاز داریم تا نگاه خودمان از دنیا را كنار گذاشته و دنیا را از زاویه دید فرد مقابل نگاه نماییم. اگر این شرایط را پیش بیاوریم همدلی موفقی خواهیم داشت.
وی با اشاره به تنهایی انسان ها در دنیای امروز تصریح كرد: امروز آدم ها تشنه همدلی هستند، گوش شنوایی كه بدون هر گونه قضاوت، امرو نهی و یا نصیحت به حرف های ما گوش كند. صرفا این گوش دادن باید برای همدلی كردن باشد. هدف نهایی ما از این گوش دادن این است كه به او بگوییم دركت می نماییم. نمی گوئیم اشتباه می كنی یا باید اینطور فكر كنی و یا قضاوتش نمی نماییم و به او احساس گناه نمی دهیم و فقط او را درك می نماییم.
به قول روان درمانگر، برای همدلی كردن باید شنونده خوبی باشیم و بدانیم آنچه فرد به ما می گوید چیست؟ متاسفانه در دنیای امروز ما آنقدر در مسایل گوناگون غرق شده ایم كه به راحتی نمی توانیم بدون قضاوت درباره افراد به گفت و گو بنشینیم.
این استاد دانشگاه تنهایی را از دیگر خصوصیت های دنیای امروز توصیف كرد و اظهار داشت: اصولا افراد در شرایط خاص بیشتر از همیشه احساس تنهایی می كنند، بعنوان مثال حالا بخشی از هموطنان ما درگیر سیل شده اند و خانه و زندگی خویش را از دست داده اند. این گروه امكان دارد، احساس كنند كه دیگران شرایط ما را درك نمی كنند. مسئولان نباید در بازدید از این مناطق دست به نصیحت بزنند. احساس درك شدن مهمترین نیازی است كه می توان به افراد در بحران ها داد.
وی با اشاره به تفاوت همدلی و همدردی تصریح كرد: گروه دیگری در واكنش به بحران ها تمام تجربیات فرد صدمه دیده را در درون خود بازسازی می كنند. همدردی واكنشی اغراق شده است، و سبب صدمه دیدن فرد امدادگر می شود. مددكاری را در نظر بگیرید كه از فردی صدمه دیده در سیل مراقبت می كند؛ اگر احساس كند، همین اتفاقات برای او افتاده است به جای اینكه بتواند كمك موثری به افراد صدمه دیده بكند فقط گریه می كند و یا از نظر فیزیكی چنان آشتفه می شود كه دیگر كاری از او برنمی آید.
دكتر فروغی همدلی را مهارتی موثر در بالا بردن سلامت روان دانست و اضافه كرد: اگر با صحبت در مورد مشكلات دیگران، سلامت روان من به خطر بیفتد، مساله به شكلی برعكس شده و دیگر فایده ای ندارد. دردناك اینجاست كه گاهی كمك كننده ها بیشتر از فرد صدمه دیده گرفتار مشكل می شوند.
وی از كنترل ذهن، مراقبه و تن آرامی بعنوان روش هایی برای ذهن آگاهی نام برد و افزود: تمرین فعالیت هایی همچون تمركز بر تنفس و خالی سازی ذهن از هر فكر سبب آرامش فرد و در نهایت سلامت روان می شود. برای ایجاد پیوندهای محكم بین شناخت و احساس در مغز روزانه به مدت 30 دقیقه در مكان های عمومی حاضر شوید و دست به فعالیت های اجتماعی بزنید و در چارچوب آن كارها آدم های دوروبرتان را به دقت مشاهده كنید. به حرف هایشان گوش كنید و تلاش كنید افكار و احساسی كه تجربه می كنند را درك كنید.
دكتر فروغی در خاتمه تصریح كرد: حواستان به احساسات خودتان باشد. به مغزتان یاد بدهید، نسبت به واكنش های احساساتتان هوشیار باشد و آنها را شناسایی و نامگذاری كنید.



1398/02/01
16:10:37
5.0 / 5
3829
تگهای خبر: درمان , رفتار , زندگی , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان