یك متخصص حوزه بهداشت روان تاكید كرد

ضرورت آموزش مدیریت بحران های روانشناختی به مردم

ضرورت آموزش مدیریت بحران های روانشناختی به مردم

خاتون یار: یك متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: باتوجه به اینكه آثار سیل و حوادث طبیعی امكان دارد تا مدت ها سبب اضطراب دائمی فرد شود و مشكلات خاصی را برای او ایجاد كند، لازم است در این شرایط مردم آموزش های مدیریت بحران و مدیریت بحران های روانشناختی را فرا گیرند.


امین رفیعی پور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه ایران كشوری با طبیعت بسیار شگفت انگیز است كه گاهی بر اثر عوامل طبیعی سبب وقوع بحران ها و وارد كردن خسارت های جانی و مالی به انسان ها می شود، اشاره كرد: مردم نمی توانند با طبیعت قهر كنند و در هر صورت افراد توانایی مقابله با پدیده های آنرا ندارند. یكی از مسائل مهم در شرایط بحرانی "كنترل بر رفتارهاست"؛ چونكه می تواند بر فرد و جامعه اثر مثبتی داشته باشد. برای بروز رفتارهای سازگارانه و آگاهانه در شرایط بحرانی باید از تأثیر افكار منفی بر رفتار خود آگاه باشیم.
این پزشك و روان شناس سلامت اضافه كرد: عموماً بروز حوادث طبیعی، سبب ایجاد افكار ناكارآمدی خواهد شد كه در نهایت در چارچوب خشم، ناامیدی، غم و اندوه و استرس سپس سانحه بروز می یابد. باتوجه به اینكه آثار سیل و حوادث طبیعی امكان دارد تا مدت ها سبب اضطراب دائمی فرد شود و مشكلات خاصی را برای او ایجاد كند، لازم است در این شرایط مردم آموزش های مدیریت بحران و مدیریت بحران های روانشناختی را فرا گیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با تاكید بر اینكه هنگام وقوع بحران ها باید افراد بتوانند خشم خودرا كنترل كنند، اظهار داشت: زمانی كه در بحران گرفتار خشم می شویم، نمی توانیم عاقلانه و آگاهانه تصمیم گیریم، این درحالیست كه مدیریت خشم سبب كاهش لطمه ها می شود.
وی با تاكید بر اینكه افكار سبب شكل گیری رفتار افراد خواهد شد، اظهار داشت: ذهن انسان ها بطور مداوم در حال تولید افكار است كه در شرایط بحرانی سبب افزایش افكار منفی می شود و می تواند عموماً در چارچوب فاجعه سازی یا نادیده گرفتن اخبار در فرد بروز یابد؛ به طوریكه اغلب مردم هنگام وقوع حوادث فكر می كنند كه "اتفاق ناگوار تنها برای همسایه است"، این ها تفكرات و هیجاناتی است كه تأثیر نامطلوبی بر رفتار افراد می گذارد. اگر نتوانیم از تأثیر هیجان های منفی بر رفتارمان آگاه باشیم، در نهایت این رفتارهای هیجان مدار سبب لطمه وارد كردن به خود، خانواده و حتی جامعه ما می شود.
رفیعی پور معتقد می باشد كه برای مدیریت رفتارهای منفی باید مرتب افكار خودرا شناسایی، با آنها برخورد و افكار سازنده را جایگزین افكار ناكارآمد نماییم. همین طور باید نگرانی های دردسر ساز را شناسایی و آنها را به نگرانی های كارساز تبدیل نماییم. چه بخواهیم و چه نخواهیم هر بحرانی همراه با غم و اندوه است كه برای كاهش فشارهای روانی آن باید با همدلی، همدردی و صبوری، در كاهش آن تلاش نماییم.
این متخصص روانشناسی سلامت در بخش دیگری از صحبت های خود با تاكید بر اینكه دخالت ندادن مسائل سیاسی و انگیزه های شخصی هنگام وقوع حوادث، از نظر روانشناسی اصل مهمی است كه برخی آنرا جدی نمی گیرند، اشاره كرد: ما عادت كرده ایم هر مسئله ای را به مسائل سیاسی ارتباط دهیم، حتی عوامل طبیعی را هم سیاسی می نماییم، اما همیشه فراموش می نماییم كه سیل قهر طبیعی همراه با زیبایی های آن است، نباید انگیزه های شخصی را به هر چیزی ارتباط دهیم بلكه می توان با كمك های دوستانه و همدلی در امور مربوط به خود دغدغه ها را كاهش دهیم.
وی با اشاره به اینكه آموزش مدیریت بحران یك اصل مهم می باشد، تصریح كرد: حمایت، همدلی، كمك های انسان دوستانه و آگاهانه به مدیریت بحران كمك می نماید تا مردم هر چه سریع تر از این بحران عبور كنند.



1398/01/14
22:37:59
5.0 / 5
4527
تگهای خبر: پزشك , رفتار , زیبایی , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان