بودجه بیماران خاص كم شد

بودجه بیماران خاص كم شد

خاتون یار: رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت ضمن انتقاد از كاهش اعتبار ردیف بودجه ای بیماران خاص در لایحه بودجه سال ۹۸، اظهار داشت: كاهش اعتبارات مربوط به بیماران خاص در بودجه سال ۹۸ یك زنگ خطر است؛ برای اینكه هزینه ها افزایش یافته و مشكلات ارزی در كشور وجود دارد.



دكتر مهدی شادنوش در گفت وگو با ایسنا، با انتقاد از كاهش اعتبار ردیف بودجه ای بیماران خاص در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، اظهار داشت: متاسفانه امسال اعتبار مربوط به ردیف بودجه ای بیماران خاص در لایحه بودجه دولت كاهش پیدا كرده است؛ به طوریكه در سال ۱۳۹۶ میزان بودجه بیماران خاص ۲۳۴ میلیارد تومان بود، اما در سال ۱۳۹۷ این اعتبار به ۲۱۶ میلیارد تومان رسید و الان در لایحه بودجه دولت برای سال آینده این ردیف به ۱۵۰ میلیارد تومان كاهش پیدا كرده است. یعنی بیشتر از ۸۰ میلیارد تومان كاهش در اعتبارات مربوط به بیماران خاص شاهدیم.

رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به اینكه امیدواریم این ردیف بودجه ای در مجلس شورای اسلامی اصلاح گردد، اظهار نمود: این بودجه در سال ۱۳۹۶ هزینه سه نوع بیماری را كه از گذشته خاص محسوب می شدند، شامل می شد. این درحالیست كه در سال ۹۷ چهار بیماری دیگر باز به فهرست بیماری های خاص افزوده شد، اما حالا می بینیم كه بودجه مربوط به این بیماران خاص كاهش یافته است.
زنگ خطر بودجه ای برای بیماران خاص
شادنوش اشاره كرد: كاهش اعتبارات این بیماران در بودجه سال ۹۸ یك زنگ خطر است. برای اینكه هزینه ها افزایش یافته و مشكلات ارزی در كشور وجود دارد. باید توجه كرد كه تجهیزات و ملزومات مصرفی این بیماران وابسته به ارز است. از طرفی برای تامین داروهایشان هم به اعتبارات كافی نیاز داریم. بدین سبب امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوعات توجه نمایند. برای اینكه بیماران و خانواده هایشان به شدت لطمه پذیرند و طی سال هایی كه با بیماری خاص دست وپنجه نرم كرده اند، به سبب هزینه هایی كه داشتند، معمولا در قشر ضعیف جامعه جای می گیرند. امیدواریم نمایندگان كمك كنند تا این ردیف بودجه ای اصلاح گردد.


پیشنهاد وزارت بهداشت برای پوشش ۴۰ بیماری خاص
وی با اشاره به اینكه ما تلاش می نماییم كه نمایش خدمات به این بیماران گرفتار نقصان نشود، اظهار داشت: اما واقعیت این است كه با دست خالی نمی توان كاری انجام داد. كاهش اعتبارات بیماران خاص در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، در حالیست كه ما پیشنهاد كرده بودیم كه اگر سالیانه اعتباری بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان به حوزه بیماران خاص اختصاص داده شود، می توانیم تا ۴۰ بیماری خاص را تحت پوشش قرار دهیم؛ ۴۰ بیماری كه شاید گروه های اندكی را شامل شوند، اما بیماری هایی هستند كه خانمان برانداز بوده و هزینه های سنگینی دارند و می توانند خانواده ها را به زیر خط فقر بكشند.

رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت اشاره كرد: مطمئنا مردم ایران هم با عنایت به عواطف و اعتقادات شان راضی هستند كه اگر مقرر است یارانه ای به كسی اختصاص پیدا كند، این بیماران در راس و اولویت دریافت یارانه و خدمات باشند.

شادنوش با اشاره به اینكه خانواده های بیماران خاص و صعب العلاج با مشكلات و هزینه های زیادی مواجهند و باید از آنها حمایت نماییم، اظهار داشت: بعنوان مثال پدر یك بیمار مبتلا به ام پی اس برای من می اظهار داشت كه "درست است وزارت بهداشت ۹۶ درصد از هزینه داروی بیمار من را پوشش می دهد و من چهار درصد را می پردازم، اما این چهار درصد ماهی چهار میلیون تومان میگردد. من یك كارگر شهرداری هستم و همه زندگی ام را خرج بچه ام كردم. دیگر چیزی ندارم كه مابه التفاوت هزینه این دارو را بدهم." این خانواده ها نه راه پس دارند و نه راه پیش.

وی اشاره كرد: البته وزارت بهداشت از محل منابع اختصاصی خود این بیماران را تحت پوشش حمایتی قرار می دهد، اما تا كجا می توان این اقدام را انجام داد. باید فكری اساسی برای این بیماران شود. چاره ای نیست، مگر اینكه ردیف بودجه ای این بیماران به صورت یك ردیف مستقل بودجه ای در اعتبارات سالیانه دیده شده و هزینه های درمان بیماری ها هم به صورت واقعی دیده شود. در این حوزه می توان به صورت هدایت شده و مستقیم یارانه را به این بیماران منتقل كرد.




1397/10/10
14:23:57
5.0 / 5
4264
تگهای خبر: بیمار , بیماری , خدمات , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان